Idrott motion och skador

För att stärka kroppen är det bra med fysisk träning av olika slag, de positiva effekterna är många och välkända. Konditionen förbättras, skelett, senor och muskler blir starkare vartefter. Ibland uppstår tyvärr skador, såväl små som lite större och om olyckan är framme är det viktigt att ta tag i det direkt så problemet inte förvärras. Allra bäst är förstås att försöka undvika att skador uppstår och det görs genom att lägga ribban lagom högt genom att successivt stärka kroppen, vänja musklerna vid den ökade belastningen eller de nya rörelserna. Det här vet nog egentligen de flesta av oss, men när ambitionen är hög och vi äntligen köpt det där träningskortet eller åkt på träningslägret så är minnet kort. Då vill man så gärna prestera lite extra mycket och det är kanske just då som risken ökar att en skada uppstår.

Varför uppstår skador

Skador kan uppstå på många olika sätt. En del beror på individens personliga förutsättningar. Exempelvis kan eventuell övervikt, muskelobalans, nedsatt rörlighet eller tidigare skador göra att nya skador uppstår. För hård och ensidig träning eller för snabb ökning av träningsvolymen är också en riskfaktor, liksom utebliven återhämtning mellan träningspassen. Det är också jätteviktigt att inte börja träna för snabbt efter en tidigare skada. Den som gör det råkar alltför ofta ut för en ny skada och bakslag.

Vanliga problem

Vid lagidrotter är det relativt vanligt med kontaktskador, alltså då två personer slagit i varandra på något sätt. Det förekommer också fallskador av olika slag. Men bland alla idrottsrelaterade skador är det faktiskt knäna som oftast råkar illa ut. Löpare kan råka ut för både löparknä och hopparknä som båda kan vara ganska besvärliga att hantera.

Behandling

Har du råkat ut för en idrottsrelaterad skada gäller det att snabbt få rätt behandling. Vi på idrottsskadespecialisterna hjälper dig gärna. Eftersom vi själva också är idrottare har vi egna erfarenheter med oss av både skador och rehabiliteringsprocesser. Vi vet hur viktigt det är att ta hand om en skada snabbt och på rätt sätt för att undvika långvariga problem.

Det finns många olika typer av behandling och vilken som har störst chans att lyckas beror förstås på vilken typ av skada det handlar om. Är den relaterad till problem med muskler eller leder kanske det behövs en naprapat medan den som har besvär med till exempel tennisarmbåge är mer hjälpt av laserbehandling. Ibland används en kombination av olika behandlingar för att nå ett bra resultat. Ett bra rehabiliteringsprogram är också väldigt viktigt för den som snabbt vill komma tillbaka i träningsskorna igen utan att riskera onödiga bakslag eller följdskador.

Ibland är det nödvändigt att göra en rörelseanalys för att se vilka muskler som kanske behöver stärkas lite extra. Det här görs genom att filma hur olika övningar görs och utförs.

Skador och statistik

Bland annat Statiska Centralbyrån samlar in statistik av olika slag när det gäller idrottsskador och där går det att se att män är överrepresenterade. Cirka 67% av alla skador årligen drabbar nämligen dem. Vi ser också att 85% av alla idrottsrelaterade skador är knäskador och varje år råkar över 100 000 personer ut för en skada vid idrottsutövning av något slag. Men låt inte statistiken bli ett hinder. De positiva effekterna överväger alltid, och nöjet med att få bättre ork och bli mer vältränad ger hela kroppen en riktigt boost.